SK EN CZ

  • markiza
  • Bielkovinova dieta mdiet.sk eshop
  • Recepty nachudnutie M.Diet
  • Štvortýždňový balíček M.Diet
  • Previous
  • Ďalší
Späť

Prečo potrebujem proteín pri diéte - 1. časť

Počet zobrazení: 426

Prvým dôvodom prečo je potrebný proteín v diéte je ten, že zabraňuje úbytku dôležitého proteínu vo svaloch a orgánoch, pretože ten už by ste nikdy nemuseli byť schopný nahradiť a mohlo by pri jeho nedostatku dôjsť k trvalému poškodeniu organizmu.

Výskum ktorý prebiehal posledných dvadsať rokov jasne naznačuje, že vysoko proteínové diéty majú mnoho výhod v porovnaní s isokalorickými diétami ktoré majú nižší obsah proteínov. Proteínové diéty sú taktiež úplne bezpečné na rozdiel od ostatných diét, ktoré môžu spôsobovať veľké a trvalé poškodenia organizmu. Normálny odporúčaný príjem proteínov denne sa má pohybovať niekde v rozmedzí od 1.5 gramu do 2.5 gramu na kilogram telesnej hmotnosti.

Hlavným dôvodom kritiky nízko-kalorických diét je fakt, že pri nich často dochádza k úbytku proteínov z tkaniva orgánov a z tohto pohľadu sa vlastne každá vysoko proteínová diéta vymedzuje na úplne opačný koniec oproti akejkoľvek nízko kalorickej diéte. Avšak z čisto fyzikálno-chemického hľadiska ponúka výhody k vychýleniu rovnováhy medzi "príjmom bielkovín" a " úbytkom proteínov" silne v prospech príjmu, čím je zabezpečené dostatočné množstvo voľných aminokyselín.

Termín rovnováha dusíka je v podstate synonymum pre rovnováhu bielkovín a zabezpečiť pre telo rovnováhu dusíka je dôležitým aspektom pri podávaní nízkokalorických diét po dobu viac ako niekoľkých dní. Negatívna dusíková bilancia naznačuje vytrácanie telového (štrukturálneho) proteínu a preto podporuje kritiku každej nízkokalorickej diéty z dôvodu spôsobovania straty svalovej hmoty, prípadne hmoty z životne dôležitých orgánov. V tejto súvislosti je však potrebné poznamenať, že keďže časť úbytku hmotnosti pri akejkoľvek diéte netvorí len tuková hmota, ale aj malé množstvá netukovej hmoty, ktoré predsa len obsahujú isté množstvo proteínov, možno očakávať že vždy pri strate hmotnosti nastane aj mierne zníženie celkového objemu telesnej bielkoviny.

V roku 1981, výskumník doktor Bistrian poukázal na to, že strava na úrovni asi 440 kilokalórií za deň ktorá poskytovala 0,8 g proteínu na jeden kilogram ideálnej telesnej hmotnosti, nebola schopná udržať dostatočnú rovnováhu dusíka v organizme. Avšak keď sa navýšil proteínový príjem na 1.5 g na jeden kilogram telesnej hmotnosti, tak sa požadovaný efekt dusíkatej rovnováhy dostavil. V roku 1985 Doktor Vasquez v pomerne komplexnej štúdii s obéznymi dobrovoľníkmi preukázal, že dusíkatá bilancia bola dosiahnutá za pomoci denného kalorického príjmu na úrovni 500 kalórií s tým, že v strave denne prijali dobrovoľníci stravu pozostávajúcu len z proteínov ktorých množstvo sa pohybovalo na úrovni 125 gramov. Avšak v momente keď sa v testovacej skupine znížil príjem proteínov na úroveň 50 gramov za deň a zostávajúci kalorický rozdiel bol doplnený cukrami, dusíková bilancia sa okamžite narušila.

Porovnateľné výsledky zaznamenal aj doktor Oi v roku 1987, ktorý robil bilančné štúdie u obéznych jedincov, ktorým bola poskytovaná strava na úrovni 1100 kilokalórií za deň s progresívne klesajúcim príjmom proteínov. Doktor Oi a jeho tým zistili, že existuje jasný vzťah medzi príjmom bielkovín a dusíkovou bilanciou a vypočítali, že priemerná požiadavka na dusíkovú rovnováhu sa pohybuje na úrovni 1,26 gramov proteínu na jeden kilogram telesnej hmotnosti za deň.

Štúdia, ktorá prebehla v roku 1987 na extrémne obéznych pacientoch pod vedením doktora Pasqualiho preukázala, že bilancia dusíka počas podávania nízkokalorickej stravy (500 kcal denne) bola lepšia s 60 gramami bielkovín, než s 41 gramami bielkovín, pričom bola ale dusíková bilancia stále negatívna a to počas celého ďalšieho obdobia 8 týždňov a u väčšiny testovaných subjektov.

V roku 1989 výskumníci Gougeon a Reyburn urobili porovnanie účinkov nízkokalorických diét s nízkym obsahom bielkovín a nízkoenergetických diét úplne bez proteínov a porovnanie ukázalo, že hlavným determinantom bielkovinovej bilancie je príjem bielkovín a aj keď sa pri diéte založenej výlučne na sacharidoch (400 kcal / deň) podarilo zachovať určitý objem proteínov, tak výsledky jasne ukázali že strava ktorá neobsahuje bielkoviny spôsobovala väčšie straty draslíka, ako aj výraznejšie acidózy.

Štúdie u obéznych jedincov s použitím diéty s 412 kilokalóriami za deň, z ktorých 90% bolo odvodených od bielkovín (1,2 g na kg ideálnej telesnej hmotnosti) ukázali, že po počiatočnej strate dusíka, všetky testovacie subjekty dosiahli dusíkatú rovnováhu v treťom týždni testovania a to bez ohľadu na samotnú kvalitu prijímaných bielkovín. (Gougeon, 1992a). Najskôr však došlo na rozšírenie tejto štúdie a bolo zistené (Gougeon 1992b),že ak sa dlhodobo konzumovali proteíny iba s nízkou biologickou hodnotou, dusíková bilancia sa opäť stala negatívnou asi v 6. týždni testovania a následne po pristúpení k užívaniu proteínovej zmesi s vyššiu biologickou hodnotu sa pokles dusíkovej bilancie podarilo znova či už zastaviť alebo odstrániť.

Počiatočná strata dusíka sa vzťahovala k zníženiu v obsahu komponentu chudého tkaniva v tukovom tkanive, zatiaľ čo počiatočný nedostatok rozdielu v reakcii na proteíny s nízkou alebo vysokou biologickou hodnotou ako sa zdá, sa vzťahuje k uvoľneniu esenciálnych aminokyselín pre ich znovu využitie, čo je niečo, čo odráža mechanizmy tela pre zachovanie esenciálnych aminokyselín.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že rovnováha dusíka alebo dokonca pozitívna bilancia dusíka môže byť dosiahnutá pri nízkokalorickej diéte konzumovaním odporúčaného množstva proteínov. (1,5 g proteínu na kg ideálnej telesnej hmotnosti za deň)

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre


Ponuka produktov 

Infolinka m.diet:

0948 327 585

Lekársky garant: 

MUDr. Richard Kozár, MPH

e-mail: poradna@mdiet.sk

Produktový manažér: 

e-mail: info@mdiet.sk

 

Infolinka eSHOP: 

 0915 450 413

Centrum Banská Bystrica a Bratislava:

0902 374 700

Horná ulica 61/A, Banská Bystrica, 974 01
Hlboká cesta 7, Bratislava, 811 04

facebook gogleplus twiter youtube

mdiet heureka

certifikat

 

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info