SK EN CZ

  • markiza
  • Bielkovinova dieta mdiet.sk eshop
  • Recepty nachudnutie M.Diet
  • Štvortýždňový balíček M.Diet
  • Previous
  • Ďalší
Späť

Behanie v chladnom počasí

Počet zobrazení: 218

Značky

Vo chvíli, keď vonkajšia teplota klesne o niekoľko stupňov pod nulu nám začne náš vnútorný hlas našepkávať, že by sme mali zostať v teple, pohodlí a jednoducho niekde vo vnútri. Dôsledkom je to, že náš tréning sa stáva veľmi rýchlo nepravidelný alebo nekompletný. Pridajte k tomu všetky tie pocity nepohodlia a pretrvávajúci mýtus ktorý hovorí, že tréning v chladnom počasí zvyšuje pravdepodobnosť, že chytíte nádchu a niet divu, že sa potom snažíme dobehnúť náš tréning v okamihu, keď konečne dorazí jar.

Napriek tomu, chladné počasie vlastne predstavuje spôsob ako nám matka príroda môže napomôcť zlepšiť náš tréningový výkon a prispôsobiť našu výkonnosť chladným tréningovým podmienkam. Aj keď máme pomerne málo srsti a žiadny spôsob, ako pohodlne ukladať podkožný tuk tak, aby pôsobil ako izolácia, ale pritom nemal dopad na našu fyzickú výkonnosť, tak aj napriek tomu nám obdobia ľadových dôb v našej prehistorickej minulosti dali telo, ktoré dokáže podávať kvalitné výkony aj v studenom prostredí. Takže, poďme sa pozrieť na niekoľko tvrdých faktov a zistiť, čo predstavuje najlepší spôsob, ako využiť zimu v náš prospech.

Teplota je kľúčom k výkonnosti

Zo všetkých zvierat sú to práve ľudia, ktorí sú najlepšie uspôsobení na prekonávanie dlhých vzdialeností, pretože práve naše telá sú najúčinnejšie, pokiaľ ide o schopnosť ochladzovania svalov. Nadmerná teplota svalstva totiž predstavuje jedného z najväčších zabijakov výkonnosti aký vôbec existuje. Výskum vykonaný v United States Army Research Institute of Environmental Medicine na maratónskych bežcoch ukázal, že najlepšie časy elitných bežcov maratónu boli namerané, keď sa okolitá teplota pohybovala na úrovni od 5 do 10 stupňov Celzia.

Chladné počasie pôsobí ako prirodzený rozptyľovač tepla, ktorý nám umožňuje trénovať dlhšie bez prehriatia, takže svalový výkon je oveľa lepší. Ale týmto výhody trénovania v nižších teplotách nekončia. Náš dýchací systém je navrhnutý tak, aby zahrieval každý závan vzduchu, ktorý do seba naberieme, zhruba na teplotu krvi. Pri nepriazni počasia je nám zima na náš nos, krk ako aj pľúca, nakoľko musia pracovať ťažšie ako za normálnych okolností. Najmä pľúca sa musia vo väčšej miere rozšíriť pomocou doslova každej kapiláry, ktorú majú k dispozícii, aby dokázali zahriať vzduch, ktorý dýchame. V dôsledku toho chladné počasie pôsobí ako stimul pre zvýšenie O2 max (optimálny príjem kyslíka s každým jedným nádychom) a zvyšuje budovanie aeróbnych štruktúr vo svaloch, ktoré pomáhajú zvýšiť našu vytrvalosť pri behu.

Ani to však nie je všetko a napríklad štúdia nadácie Mayo pre lekárske vzdelávanie a výskum zistila, že pravidelné cvičenie vonku v zime, znižuje riziko chrípky až o 20 či dokonca 30%. Za studeného počasia sa cirkulácia posilňuje, zvyšuje sa výkon pľúc a zvyšuje sa aj metabolizmus. Keď sa toto všetko skombinuje, dostaneme niečo, čo má nesmierne pozitívny dopad na náš imunitný systém.

Spaľujte tuk rýchlejšie a bojujte proti nachladnutiu

Výskumné lekárske tímy vedené Dr. S. Francesco Celim z Virginia Commonwealth University a Dr. Paul Lee z Garvanského ústavu pre lekársky výskum v Austrálii, skúmali účinky okolitej teploty na hnedé tukové tkanivo a metabolizmus. To čo zistili bolo, že pravidelné vystavovanie sa nízkym teplotám počas tréningu zmenilo spôsob akým telo spracováva tukové zásoby.

Po mesiaci vystavovania sa miernej zime mali účastníci testu až 42% nárast objemu hnedého tuku a 10% navýšenie tukovej metabolickej aktivity. Subjekty taktiež vykazovali zvýšenú citlivosť na inzulín po jedle. Dlhodobé vystavovanie sa miernej zime taktiež viedlo k významným zmenám v metabolizme hormónov, ako je leptín a adiponectín. Z pohľadu telesného zloženia alebo príjmu kalórií k žiadnym zmenám u subjektov nedošlo. Pravidelné vystavovanie sa nízkym teplotám potom napomáha nášmu telu stať sa štíhlejším a zdravším. Naše telo sa učí lepšie využívať tukové zásoby a spaľovať prebytočný príjem tukov ešte rýchlejšie.

Napríklad Sparťanskí bojovníci dobre poznali výhody tréningu v studenej vode a pri nízkych teplotách všeobecne. Nosili na sebe ľahké oblečenie aj počas Sparťanských krutých zím a organizovali pravidelné súťaže v tom, kto vydrží čo najdlhšie kúpať sa v studených prírodných prameňoch prameniacich z okolitých hôr v ich domovine.

Rad ďalších štúdií preukázal, že ak začneme náš deň studenou sprchou, znižujeme si tým hladinu stresu, zvyšujeme hladinu testosterónu a poskytujeme telu podporu v podobe energie pre celý zvyšok dňa. Navyše tí, ktorí sa pravidelne sprchujú v studenej sprche majú v zimných mesiacoch väčšiu imunitnú ochranu proti prechladnutiu alebo chrípke.

Napriek všetkým benefitom trénovania v chladnom počasí (alebo pri pravidelnom sprchovaní sa krátkou studenou sprchou) ide pre telo v každom prípade o šok, takže je dôležité sa pozrieť na mechaniky, ktoré poháňajú naše fyziologické reakcie na chlad: Výskumníci z Japan's National Defence Medical College preukázali, že vystavenie sa studenému vzduchu zvyšuje aktivitu "supresorových makrofágov", ktoré potláčajú imunitný systém. Navyše, počiatočný stres z chladu v tele vyvoláva hormonálnu reakciu zo "stresového hormónu" hydrocostisonu (kortizolu), ktorý ďalej oslabuje imunitný systém a zvyšuje možnosť prechladnutia.

Našťastie, rovnaký výskum ukázal, že pravidelné vystavovanie sa tréningu v nízkych teplotách spúšťa adaptívne reakcie tela a robí ho odolnejším voči chladu a posilňuje odozvy autoimunitného systému, čoho následkom je menej pravdepodobné, že budete dostávať akékoľvek infekcie.

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre


Ponuka produktov 

Infolinka m.diet:

0948 327 585

Lekársky garant: 

MUDr. Richard Kozár, MPH

e-mail: poradna@mdiet.sk

Produktový manažér: 

e-mail: info@mdiet.sk

 

Infolinka eSHOP: 

 0915 450 413

Centrum Banská Bystrica a Bratislava:

0902 374 700

Horná ulica 61/A, Banská Bystrica, 974 01
Hlboká cesta 7, Bratislava, 811 04

facebook gogleplus twiter youtube

mdiet heureka

certifikat

 

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info